Tuesday 31 December 2013

~FLASHBACK 2013~

bismillahirrahmanirrahim 
asslamaualikum selamat petang
alhamdulillah, sekali lagi saya diberi nikmat untuk menaip,
mencurahkan pandangan dan idea
mahupun pengetahuan
dalam blog saya sendiri
yang saya kira sebagai wadah untuk kita melakukan kebaikan
saling bertukar pendapat dan ilmu


hari ini tanggal 31 disember 2013
kita sedang berada di penghujung tahun 2013
yang saya kira antara tahun paling banyak event atas diri saya sendiri
dan seperti tajuk yang tertera,
post kali ini saya ingin mengimbas kembali apakah yang saya telah lalui
sepanjang 2013, insyaAllah,


so bagi permulaan 2013,
saya telah ditawarkan ke UPM , untuk program fasttrek batch kedua,
disini banyak pengalaman telah saya timba,
saya dapat berkenalan dengan ramai sangat orang,
pelbagai jenis, kaum dan sekolah
and guess what,
being in upm menjadikan pandangan aku terhadap manusia lebih terbuka
aku tidak judge someone secara mendadak
infact disini aku belajar untuk cuba menerima kelemahan orang lain
dan bantu untuk mereka atasinya,
sangat seronok berada di UPM, aku sangat hargai pengalaman berharga disini
aku dapat kenal KL,
aku boleh pandai travel naik kenderaan awam di sana,
aku jadi class rep untuk sem 1
go for interview Mara dan Petronas dan JPA dengan mereka,
dapat kenal pensyarah2 terkemuka di upm
dapat lihat semangat pasukan ragbi disana,
dan yang paling bes,
i create unforgettable memories there :')


then, hari amek keputusan SPM
kau sangat nervous pasai aku taw aku jawab cincau boncai je
and aku datang lewat amek result, 
but sampai kat skola aku dah taw dah result aku
cek pakai sms je lagi cepat
so, alhamdulillah hasil doa, usaha dan berkat Illahi, 
kejayaan aku berjaya mengukir senyuman kat bibir parent aku
even tak semua cikgu yang tersenyum ( paham paham jela )


then alhamdulillah aku ditawarkan untuk ke UTP
dengan bantuan pelajaran Petronas
alhamdulillah,
pada mulanya aku rasa berat untuk meninggalkan UPM,
akan tetapi, kejuruteraan memang impian aku selama ini,
dan aku selalu berdoa agar diberikan Universiti yang terbaik untuk aku
so, selepas berbincang denga parent dan para sahabat di UPM
aku pun berpindah ke utp
mendaftar disana pada bulan May. tapi aku tak ingat tarikh bila,

sem 1 UTP,
dalam sem ni, aku takberapa rapat sangat dengan budak kelas aku, 
kecuali mereka yang rapat2 dengan aku je
kat sini pelajar lebih ramai, dan lebih ramai juga pelajar bukan malay
alhamdulillah pengalaman bergaul dengan pelajar bukan malay dah ada di upm.
so, aku tak terkejut la dengan keadaan ni,
infact, 
roomate aku pun is indian
but only for 3 weeks, then he mingrate to other room,
with no reason actually,
kami cool je
then masa ni jugak la aku merasa ramadhan di utp
uh, sangat seronok
banyak makan dalam talam


sem 2 UTP
masa sem 2 aku dah mula rapat2 dengan semua orang especially yang dari course aku
aku pun dah mula jejak kaki ke padang ragbi tu,
alhamdulillah stiap hari turun training, 
lama lama, performance makin meningkat
aku belajar skill2 baru, strategy dan sebagainya
alhamdulillah aku berjaya membawa nama utp bersama mereka semua
ke 3 kejohanan
UPNM 10s
UNITENB 10s
UTP 10s
and semua sekali berjaya dapat jadi champion, 
syukur alhamdulillah
then masa sem ni
ada viral baru kat utp, which is pencil.my
ramai yang join 
tapi aku malas nak join, haha


and maybe thats all aku nak keluarkan untuk tahun ni
event yang aku tak masukkan tu mungkin tak membawa memories sgt kot kat aku, 
juz wanna say, 
Allah has planned anything that he done to us
He is the best planner, so never doubt Him,
we never knew whether anything that we want is actually harm us or not
and better remember, rejection is protection by Allah
ada je daripada moments bagai ni
yang tak sedapkan hati aku
yang sebab kan aku gusar, gundah gulana
thats what we called as problem,
and they hunting us
for what?
to make us become matured
can handle those pressure 
Allah ya rabbi, He planned it very nicely




~END OF TODAY: Alhamdulillah, thankyou Allah~


and tak lupa, selamat hari jadi POK
TEHEE








1 comment: